Tervezésben az erő

Ha azt veszed észre, hogy rohansz, ezerféle dolgot csinálsz, és már azt sem tudod ebben az eszeveszett kapkodásban, hol is hagytad abba és mit is akartál csinálni, egyszerűen csak állj meg és lélegezz. S ha ennek köszönhetően sikerült a gondolataidat összerendezni, kezdj el végre tervezni.

Egy három gyermekes édesanya ül velem szemben. Már két éve neveli egyedül gyermekeit. Beszéde szapora, gesztusai szélesek, az egész teste mozgásban van, ahogyan meséli az elmúlt időszak eseményeit.

– Alig vártam, hogy nyugodtan beszélgessünk, de a lányom beteg, így a kicsiket sem tudtam oviba, bölcsibe vinni. Most mesét néznek, így egy ideig nyugi lesz – mondja és folytatja a beszámolót.

Épp azt taglalja, hogyan szervezte meg eddig az életüket. Azonban kiesett egy családtag, ezért nagyon frusztrálja, hogy a szervezés egyre nagyobb energiát igényel. Egész teste előre dől, szinte levegővétel nélkül beszél.

– Dőlj hátra és lélegezz! – mondom határozottan.

Meglepő pillantással rám néz, aztán vesz néhány mély levegőt.

– Oké! Most már folytathatod – biztatom. Láthatóan megnyugszik. Beszéde lassúbbá, könnyedebbé válik, testében oldódik a feszültség. – Érzed a különbséget? – kérdezem, amire csak egy mosoly és egy bólintás a válasz.

Néha ennyi is elég.

Néhány lélegzetvétellel vissza tudod hozni a figyelmed a jelenbe és lehetőséget adsz magadnak arra, hogy átgondold, milyen feladatok állnak még előtted és mi a következő lépés. A legjobb azonban az, ha beiktatod életetekbe a rendszeres tervezést.

Havi tervező

Gyermeküket egyedül nevelő szülőként még fontosabb, hogy a ránk nehezedő terhek, az átlagosnál nagyobb stresszhelyzetek kezelésére egyszerű, könnyen használható trükkök legyenek kéznél. Ezek közül az egyik leghasznosabb a tervezés.
Ha nem vagy az a tervező típus, sőt kifejezetten ódzkodsz a tervezéstől, most mutatok Neked egy olyan módszert, ami Neked és a gyerekeknek is jó móka lesz.
Számomra az optimális tervezési egység 1 hónap.

Könnyed tervezés 5+2 lépésben:

  • 1. Lépés – Kezdd el már most gyűjtögetni a következő havi programokat!

    Szerencsére most, a járvány ellenére is rendeznek különböző programokat (koncertek, kreatív foglalkozások, színházi előadások, stb.), a szabadtéri események pedig alacsony kockázattal látogathatók. Ha a korlátozások ezt mégsem teszik lehetővé, miért ne rendezhetnétek meg ugyanezt a saját nappalitokban akár barátok, családtagok körében?

  • 2. Lépés – Ötleteljetek a gyerekekkel közösen! Írjátok fel cetlikre, ki, mit szeretne csinálni!

    Moziest, jelmezes beöltözős vacsora, gyurmázás, festés,  társasparti, kártyaparti, szerepjáték, legóparti, szobafoci lufival, gipszforma öntés, arcfestés, lufifújás és díszítés, családi fotózás, vagy videókészítés, kirándulás, korcsolyázás, hogy csak néhányat említsek a lehetséges élmények közül. A lehetőségek tárháza korlátlan, csak a fantáziátok szabhat határt. Ezeket a cetliket dobjátok be egy nagy befőttesüvegbe.

  • 3. Lépés – Készítsetek papírból egy öröknaptárat, amelyet akár egészen évben tudtok használni.

    Elsőként jegyezzétek fel a fix időpontos programokat. Ide kerüljenek be a nagyszülők látogatása, apánál töltött hétvégék. Ezzel máris megszervezheted a különböző családi  eseményeket is. Azokra a hétvégékre, amelyeket a gyerekek veled töltik, időzítsétek a jelentősebb időigényű ötleteket.

  • 4. Lépés – Osszátok be a feladatokat is!

    Sokkal nagyobb móka ennek a részeként a játékok összerakása, a gyerekek saját szobájában való rendrakás, a szemétlevitel és a gyerekek életkorának megfelelő egyéb feladatok. Most mindenki választhat, így szívesen vesznek részt a gyerekek is, neked pedig minden olyan feladattal kevesebb lesz, amit nem neked kell elvégezned.

  • 5. Lépés – Az együtt töltött napokra készítsetek egy beosztást, hogy mikor ki húz a befőttesüvegből.

    A kihúzott program lesz az aznapi, ilyen módon meglepetésprogram.

  • + 1. Bónusz lépés – Minden hétre építs be ebbe a tervbe egy olyan programot, amellyel Te magad szeretnél töltődni.

    Nem kell nagy dolgokra gondolni. Olykor egy tea, vagy kávé a barátnőddel, vagy alkalom férfival való ismerkedésre máris sokat tud adni számodra. Lehet akár mozgás, sport tevékenység, masszázs, vagy egy könyv, amit már oly régóta szeretnél elolvasni. Hetente egy vagy két óra ugye belefér?

  • + 2. Bónusz lépés – Szükség lesz rá, mert a tervek arra jók, hogy a körülmények hatására tudjunk újra- és újratervezni.

    Ha a terv valamilyen oknál fogva bedől és ez stresszt, frusztrációt okoz számodra, mindig legyen az első az, hogy dőlj hátra és lélegezz! Már önmagában ez a pozícióváltás segít tisztán látni a lehetőségeket és abból kiválasztani a legoptimálisabbat. Tudatosítsd magadban, hogy a jelenlegi tervnél lehet jobb is, ezért azzal a nyitottsággal éld meg az előállt helyzetet, hogy miért ne lehetne még jobb az, ami a változás eredményeként előállt.

Ha pedig ezt a tervezést minden hónapra vonatkozóan újra és újra megismétlitek, ezzel nemcsak a család és a saját életedet teszed átláthatóvá, hanem a gyerekek is magukévá tesznek egy olyan módszert, elvisznek magukkal egy olyan mintát, amellyel majdan a saját életüket is könyebbé tehetik.